![]() |
Miasto to, o czym wiedzą chyba wszyscy, to ludzie, domy, place i ulice ... W miarę rozwoju naszego miasta, jeszcze przed nadaniem praw miejskich zgodnych z tzw. prawem lubeckim istniały trakty drogowe, a przy nich nieliczne zabudowania. Można powiedzieć, że były to pierwsze szczecineckie ulice. Dzisiaj Szczecinek ma kilkaset ulic. Ten dział jest o ulicach naszego miasta - Szczecinka. |
|
Historią ulic naszego miasta bedziemy zajmowali się przez następne lata,
aż do wyczerpania zasobów dokumentalnych. Ten rozdział będzie wzbogacany
sukcesywnie. Dzisiaj, na początku tego zamierzenia wspominamy jedynie kilka
faktów z przeszłości miasta Szczecinek, wówczas noszącego nazwy Newen Stettin,
Neu-Stettin, Neustettin.... Na dole strony dostępne jest menu umożliwiające w niedalekiej przyszłości dostęp do materiałów uporządkowanych chronologiczne - dzisiaj poprzez to menu można jedynie uzyskać połączenie z "Monografią ulicy Mierosławskiego" oraz z niektórymi planami i fotografiami lotniczymi miasta. |
|
Niżej kilka wypisów z monografii Neustetin (Szczecinka) z roku 1910 - dzieła
szczecineckiego historyka prof. Karla Tümpla pt. "Neustettin
in 6Jahrhunderten, nach den archivalischen und anderen Quellen im Auftrag
des Magistrats" - Neustettin 1910 : W roku 1800 w mieście Neustettin (dziś Szczecinek) w ewidencji towarzystwa katastru ogniowego-ubezpieczeń (Feuersozietätskataster) było : - 338 domów oraz zabudowań gospodarczych (Stadtscheunen) a także 1724 mieszkańców (str.306). Domy i zabudowania musiały być rozmieszczone przy traktach zwanych dziś ulicami ! W roku 1812 było : 1749 mieszkańców oraz 268 domów o dwóch ścianach szczytowych (boczne ściany przylegały do innych budynków) - str. 306; Szkoła Miejska otrzymała w roku 1845 nowy budynek przy ul. Friedrichstraße (dziś ul. 1-go Maja) obok starego budynku szkolnego na rogu Schulstraße (dziś ul. Szkolna) - str. 339. W roku 1900 Szczecinek (Neustettin) miał 10.024 mieszkańców - str.306. W roku 1873 powstała ulica Parkowa (Parkstraße), boczna od istniejącej wówczas Belgarderstraße (dziś ulica Bohaterów Warszawy); w roku 1874 ulica Jeziorna (Seestraße), natomiast w roku 1877 zaplanowano powstanie placu Winnicznego (Weinbergplatz), w 1879 roku przy nowopowstałej ulicy Dworcowej (Bahnhofstraße) wybudowano budynki inspekcji kolejowej oraz nadleśnictwa (str. 344-345). |
|