![]() |
Hydro-Avia- XXX Projekt" |
Projekt X "Hydro-Avia-Park |
Projekt XXX "Hydro-Avia-Port" |
Lokalizacja "Hydro-Avia-Park-u" |
Pojęcia podstawowe Projektu | ||||||
Każdą z 3 części Projektu "Hydro-Avia-XXX" można realizować oddzielnie pod warunkiem wykonania Części Wstępnej Projektu X "Hydro-Avia-Park"tj. uzyskaniu osobowości prawnej itd.![]() ![]() |
Cel Nr 2 : zorganizowanie trzydniowego (piątek - niedziela), jedynego w Polsce pokazu lotniczego wodnosamolotów i śmigłowców-amfibii w Szczecinku, (w tym pokazów startów i wodowań) na jeziorze Trzesiecko z udziałem 50-60 000 widzów oraz kilkudziesięciu statków powietrznych, co skutkować powinno pozyskaniem znacznych środków na realizację Projektu, a dodatkowo utworzeniem wielu sezonowych miejsc pracy.
Wówczas przy nadbrzeżnej promenadzie wystąpi konieczność zaprezentowania na wodzie statków powietrznych biorących udział w pokazach. Przewidywany jest udział kilkudziesięciu statków wodno-powietrznych, w większości do obejrzenia jedyny raz w życiu człowieka, w tym wodnosamolotów - weteranów II wojny światowej, bohaterów wielu akcji ratowniczych. |
||||||||||
![]() Ze względu na wyjątkowość pokazów przewiduje się, że w ciągu 3 dni trwania pokazów i ekspozycji do Szczecinka powinno przyjechać około 50-60 000 odwiedzających i około 5.000 pojazdów. Przyjazd tak dużej liczby widzów jest możliwy do zaplanowania poprzez dobrze zorganizowaną przedsprzedaż kart uczestnictwa w różnych formach oraz promocję. Akcja taka powinna przynieść potwierdzenie przyjazdu około 10-15 ooo widzów na 2 miesiące przed imprezą. ![]() |
Przewidywane jest stworzenie krótkookresowych stanowisk pracy dla bliżej nieustalonej dużej ilości osób od dłuższego czasu bezrobotnych, bez prawa do zasiłku oraz studentów, uczniów, emerytów i rencistów z terenu miasta, gminy i powiatu. Sensowne zaplanowanie tego zamierzenia spowoduje powstanie wielu utrudnień dla mieszkańców miasta oraz turystów np. konieczność wyłączenia z ruchu kołowego wszystkich nadjeziornych ulic do osi Bohaterów Warszawy - Plac Wolności - Mickiewicza - Piłsudskiego (do ul. Szczecińskiej). Dodatkowym argumentem przemawiającym za zorganizowaniem Hydro-Avia-Show 2002 w Szczecinku jest fakt, że w maju 2002 roku odbędzie się w Berlinie wielka, międzynarodowa wystawa lotnicza ILA-2002. Aby dać możliwość lepszego wyobrażenia o planowanej imprezie - poniżej materiały dot. jedynej tego typu imprezy - "GidroAviaSalon". ![]() |
||||||||||
![]() ![]() Jest to impreza o charakterze handlowym połączona z prezentacją najnowszych trendów w konstrukcjach amfibijnych statków powietrznych oraz w zakresie lotniczej techniki wojskowej i uzbrojenia lotniczego. Jednakże ze względu na pokazy i prezentacje wodnosamolotów na GidroAviaSalon Gelendzhik ściągają widzowie niemal z całego świata. Szczecinecki "Hydro-Avia-Show" nie powinien i nie może stanowić w tym względzie konkurencji dla "Hydro-Avia-Salonu" w Gelendżiku, jako, że wówczas nie można liczyć na udział w "Hydro-Avia-Show" mających do pokazania najwięcej w tej branży firm rosyjskich. Należy zadbać o współpracę z organizatorami "Hydro-Avia-Salon" w Gelendżiku, gdyż np. przeloty wodnosamolotów z Zachodu Europy i Ameryki na targi w Gelendżiku są i tak kalkulowane w koszty "Hydro-Avia-Salonu Gelendżik", co powinno zmniejszyć koszty organizacyjne "Hydro-Avia-Show" w Szczecinku. Zasadniczą różnicą między "GidroAviaSalon Gelendzhik" a Projektem "Hydro-Avia-Show" w Szczecinku powinien być udział w pokazach grupy latających wodnosamolotów-weteranów z Zachodu Europy i Ameryki Płn. jak chociażby : -łodzi latających PBY "Catalina" z Holandii, -innych konstrukcji firmy Grumman - np. "Mallard", "Goose" itd. oraz zlot użytkowanych turystycznych wodnosamolotów pływakowych, turystycznych z Niemiec i Skandynawii - co odróżnia planowaną imprezę od rosyjskiej. |
|
||||||||||
Z A G R O Ż E N I A : 1). W toku imprezy związanej z wielokrotnym wodowaniem (lądowaniem na wodzie) i startami z wody statków powietrznych może wystąpić zagrożenie ekologiczne wód jeziora, spowodo- wane niewielkimi wyciekami olejów silnikowych lub hydraulicznych, które może być przez organi- zatora na bieżąco likwidowane. Wystąpi też konieczność zaopatrywania na wodzie statków powietrznych w paliwo (benzynę, naftę) oraz oleje, które mogą spowodować ograniczone zagrożenie ekologiczne dzięki zastosowaniu zapór, absorbentów etc. przygotowanych przez organizatora. 2). Innym zagrożeniem jest podwyższony poziom hałasu na terenach parkowych oraz w pobliskich mieszkaniach w czasie pokazów. Niestety, ten problem może być tylko badany w ramach nin. Projektu, brak bowiem realnych możliwości zapobieżenia hałasowi powodowanemu przez wzlatujące lub lądujące statki powietrzne. Na szczęście - to ekologiczne zagrożenie wystąpi przez okres 5-6 dni co dwa lata. 3). Występuje też znikome niebezpieczeństwo katastrofy statków powietrznych, które można dodatkowo zminimalizować przez właściwe przygotowanie lotów. 4). Najpoważniejszym zagrożeniem dla tego projektu jest fakt braku w Polsce przepisów prawnychumożliwiających potraktowanie jeziora jako lądowiska i pola startowego, couniemo- żliwia wydanie przez GłównyInspektorat Lotnictwa Cywilnego zezwolenia nalądowanie / wodowanie i starty z jeziora. Spodziewać się należy, że działania związane z nin. projektem spowodują aktualizację obowiązującego i dopiero co zaktualizowanego w maju 2001 r. Prawa Lotniczego (zwłaszcza iż zawiera ono błędy legislacyjne). Fakty prawne z dalszej i niedalekiej przeszłości, a to mianowicie, że Wojsko Polskie użytkowało wodnosamoloty pływakowe An-2MW, a aktualnie Marynarka Wojenna użytkuje bazujące na wodzie śmigłowce Mi-14 i PZL-3WM Anakonda oraz wydane jesienią roku 1999 przez GILC zezwolenie na pokazy wodnosamolotu pływakowego WILGA-104MW 2000 Hydro na Zalewie Zegrzyńskim każą przypuszczać, że znalezione zostanie korzystne rozwiązanie, jako że np. można lądowac na wodzie w sytuacji awaryjnej - prawo tego nie zabrania. Przypuszczać należy, że uda się uzyskać zgodę Ministra Infrastruktury (d. Transportu i Gospodarki Morskiej) już w 2002 roku, tym bardziej, że GILC musi dotrzymywać kroku trendom światowym i zobowiązaniom miedzynarodowym Polski. Współpraca z GILC w zakresie projektów Hydro-Avia-Port i Show byłaby obustronnie korzystna. Zobowiązania międzynarodowe Polski odnośnie prawa lotniczego zobowiązują Polskę do uregulowania prawa tak, by było ono zgodne z prawem Unii Europejskiej oraz z zaleceniami Joint Aviation Authority - światowej i europejskiej organizacji lotniczej, gdziesprawy te są zadowalająco dla wodnego lotnictwa rozwiązane. 5). Naturalnym zagrożeniem są nieodpowiednie dla tego typu imprez warunki pogodowe. Aby zrealizować najlepiej program Projektu "ydro-Avia -Show" warunki pogodowe w okresie4 - 3 dni powinny być następujące : ![]() ![]() ![]() km, ![]() ![]() ![]() Z tego powodu wybór terminu imprezy jest sprawą bardzo istotną, będzie skrupulatnie ustalany w oparciu o wyniki średnich pogodowych z ostatnich kilkudziesięciu lat i z tego powodu nie można podać przybliżonego bardziej terminu imprezy niż lipiec - sierpień 2002 r. 6). Brak zainteresowania pokazami ze strony producentów łodzi latających, wodnosamolotów pływakowych, śmigłowców-amfibii. 7).Niechętny stosunek władz powiatowych i miejskich lub mieszkańców do planowanej imprezy. |
-Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej -Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji -Główny Inspektorat Lotnictwa Cywilnego w Warszawie -Główny Urząd Celny w Warszawie -Marynarka Wojenna RP -Komenda Główna Straży Granicznej w Warszawie -Komenda Główna Straży Pożarnych -Starostwo Powiatowe -Urząd Miasta Szczecinka -Urząd Gminy Szczecinek -Powiatowy Urząd Pracy w Szczecinku -Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa O/Szczecinek -Akademia Obrony Narodowej - Wydział Lotnictwa i Obrony Powietrznej - Warszawa-Rembertów -Urząd Regulacji Telekomunikacji o/Koszalin -Polskie Linie Lotnicze "LOT" -"EuroLot" Linie Lotnicze -"ORBIS" Polskie Biuro Podróży -Krajowa Izba Turystyki -Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej -PZL Warszawa-Okęcie -Instytut Lotnictwa -Urząd Miasta i Gminy Borne Sulinowo -Seaplanes Pilots Association -International Webmasters Association -Centralny Ośrodek Szkolenia Straży Pożarnych Borne Sulinowo oraz inne instytucje i przedsiębiorstwa.
Proponowane ź r ó d ł a f i n a n s o w a n i a - podobnie jak przy Projekcie X-"Hydro-Avia-Park" lub Projekcie XX-"Hydro-Avia-Port": 1). dotacja z Euroregion POMERANIA; 2). wpływy ze sprzedaży towarów reklamowych i praw do znaków handlowych; 3). pożyczka z jednej z fundacji lotniczych; 4). wpływy z działalności wystawienniczej; 5). dofinansowanie wynagrodzeń 4 dozorców przez PUP Szczecinek z Funduszu Pracy. 6). sfinansowanie jednego stanowiska pracy w ramach robót publicznych w porozumieniu z PUP Szczecinek lub Starostwem Powiatowym; 7). darowizny; 8). pożyczka z PUP Szczecinek na utworzenie stanowiska pracy; 9). środki z Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych; 10). środki PUP Szczecinek na realizację programu "Absolwent". |
||||||||||